Štěkeň, sobota 6.1.2024 17.00
Jan Adamus-hoboj, anglický roh Jiřina Marešová – varhany
G. Ph. Telemann …........Partita G Dur č. 2 pro hoboj a varhany 1681 - 1767 Siciliana-Allegro-Allegro-Affetuoso-Allegretto-Menuetto-Presto C. Ph. E. Bach…. ……Rondo a-moll Wq 56 1714-1788 Arcangelo Corelli ….......Koncert pro hoboj a varhany 1653 - 1713 Preludio-Allemanda-Sarabanda-Gavotta-Giga Jiří Ignác Linek..............Preambula (výběr) 1725-1791 J.K.F. Fischer ……….. Preludium - Fugato - Finale, in g 1656-1746 Leonardo Vinci................ Sonáta pro hoboj a varhany 1690-1734 Adagio-Allegro-Largo-Pastorella-Presto Josef Mysliveček...............Sonata II G dur 1737-1781 Andantino – Minuetto – Trio Jan Ladislav Dusík………Allegro pro hoboj a varhany 1760-1812 Jiřina Marešová.....................Varhanní improvizace Benedetto Marcello…………Koncert pro hoboj a varhany 1686-1739 Allegro moderato-Adagio-Allegro „Duo Adamus-Marešová“
Jan Adamus – hoboj Jan Adamus patří k významným osobnostem současné klasické hudby. Jeho činnost směřuje od hry na hoboj, přes dirigování až k hudební vědě. V roce 1977 zazářil v soutěži Pražského jara, kde obdržel první cenu ve hře na hoboj. Prvenství v této soutěži mu otevřelo cestu na významná evropská i světová pódia. Koncertoval např. v Salzburgu (Festspielhaus), v Mnichově (Am Gasteig), v Norimberku (Meistersingerhalle), ve Španělsku, na Kubě, ve Spojených arabských Emirátech atd. Spolupracoval s významnými umělci např. s Josefem Sukem, Jiřím Bělohlávkem, Pavlem Šporclem a dalšími. S Josefem Sukem natočil vůbec první CD v tehdejším Československu. Je prvním hobojistou, který u nás začal využívat techniku tzv. „věčného dechu“, která umožňuje současně se nadechnout i vydechnout. To umožňuje hrát dlouhé pasáže a to bez přerušení. Zajímavostí je, že natočil znělku k „Nemocnici na kraji města“ Jiřina Marešová - varhanní pozitiv patří mezi nejzajímavější osobnosti mladé české varhanní generace. Vystudovala hru na varhany na Konzervatoři v Praze ve třídě prof. Josefa Popelky a Hudebnífakultu Akademie múzických umění v Praze pod vedením doc. Jaroslava Tůmy. Svá studia si rozšířila na Hochschule für Musik und Theater v Hamburku ve třídě prof. Wolfganga Zerera. Doktorská studia na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze, kde v současnosti i působí, završila disertační prací s tématem „Teoretické základy varhanní interpretace“. Od roku 2015 vyučuje rovněž na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Během svých studií se účastnila mnoha mistrovských kurzů v zahraničí (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) zaměřených na stylovou interpretaci staré hudby a varhanní improvizaci. Ačkoliv vždy upřednostňovala spíše umělecké než soutěžní aktivity, v roce 2004 se stala jako jediná dívka finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro. Pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech (Smetanova Litomyšl, Teatrum Kuks, Festival barokních umění Český Krumlov, Český varhanní festival, Orlicko-kladský varhanní festival, Varhany znějící aj.). |